Bezprawne reklamy wyrobów medycznych – jak je poznać?

Reklamowanie produktów medycznych to trudna sztuka, która wymaga dużego doświadczenia zawodowego i umiejętności wpływa na odbiorców. Reklamy wyrobów medycznych muszą spełniać określone zasady i regulacje prawne, które zawiera w sobie prawo medyczne. Kancelaria to najlepszy sposób, aby nie dopuścić do wypuszczenia bezprawnej reklamy wyrobów medycznych. Poznaj zasady reklamowania wyrobów medycznych, które obowiązują od 2021 roku.

Czym są wyroby medyczne – definicja

Wybór medyczny to:

  • artykuł,
  • narzędzie,
  • urządzenie,
  • oprogramowanie,

wykorzystywane samodzielnie lub w połączeniu z innym produktem do celów diagnostycznych lub terapeutycznych. Nie może być to jednak produkt, który leczy farmakologicznie. Rolą wyrobu medycznego jest jedynie wspomaganie leczenia metodami chemicznymi, fizycznymi lub mechanicznymi. Wyroby medyczne to szeroka grupa produktów wykorzystywana do celów medycznych, dzięki którym możliwa jest np. prawidłowa diagnoza urazu czy schorzenia. Są to między innymi narzędzia chirurgiczne, sondy chirurgiczne, aparaty rentgenowskie itp.

W grupie wyrobów medycznych znajdują się więc także termometry. Do wyrobów medycznych zalicza się również produkty, których celem jest zastępowanie naturalnych receptorów fizjologicznych człowieka, tj. soczewki kontaktowe i implanty. Z definicji wynika, że wyrobami medycznymi są także środki antykoncepcyjne.

Reklama wyrobów medycznych – zasady

Reklamy wyrobów medycznych powinny obiektywnie przedstawiać produkt i informować o jego racjonalnym, bezpiecznym stosowaniu. W reklamie powinny pojawić się nazwa własna wyrobu i znak towarowy, a także informacja o sposobie użycia, hasło reklamowe i inne treści. Reklamy wyrobów medycznych można spotkać w różnego rodzaju mediach, gdzie reklama może różnić się formą.

W reklamie nie wolno jednak zapewniać o gwarantowanej skuteczności i błyskawicznych efektach, zapewniać o braku działań niepożądanych czy jasno wskazywać na poprawę stanu zdrowia, nawet jeśli adresatowi nic nie dolega. Co więcej, w reklamie wyrobów medycznych nie wolno wykorzystywać wizerunku naukowców czy znanych lekarzy. Reklamy wyrobów medycznych nie powinny też być kierowane do dzieci.

Prawo medyczne kancelaria

Ustawa o wyrobach medycznych 2021

Na rynku wyrobów medycznych największe zmiany zaszły 26 maja 2021 r., ponieważ zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych. Przepisy unijne dotyczą także Polski, ale regulacje trzeba przełożyć na polski grunt. Pewne jest jednak, że reklamy wyrobów medycznych zmienią się diametralnie, ponieważ będą oceniane bardziej restrykcyjnie. Nowe przepisy regulują, że producenci nie będą mogli reklamować niektórych produktów, przekazując do wiadomości publicznej reklamę, w której występują osoby wykonujące zawód medyczny.

Co więcej, w reklamie nie będzie można przedstawiać osoby i prezentować wyrobu w sposób sugerujący, że osoba w reklamie wykonuje konkretny zawód medyczny. Wykorzystanie autorytetu i eksperta w dziedzinie to częsty sposób na zyskanie zaufania i zbudowanie wysokiej pozycji marki, a osoby cieszące się dużym zaufaniem publicznym podnoszą zainteresowanie produktem.

Nowe przepisy uniemożliwiają takie praktyki i sprawią, że taka forma promocji będzie uznana za bezprawną reklamę wyrobów medycznych. Ustawa przewiduje też kary za nakłanianie do zakupu dzieci lub rodziców.

Kary za nieprawidłową reklamę wyrobów medycznych

W Polsce odpowiedzialność za realizację przez przedsiębiorstwa prawidłowej reklamy wyrobów medycznych ponosi każda firma, która podejmuje się promocji sprzedawanych artykułów. Nadzór nad wywiązywaniem się z obowiązku przestrzegania ustawy o wyrobach medycznych, jak i poprawnością klasyfikacji produktu jako wyrobu medycznego, sprawuje Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Prawo medyczne kancelaria

Niestety wielu producentów i dystrybutorów wyrobów medycznych nie jest świadomym, że sprzedaje produkty klasyfikowane jako wyroby medyczne. Zadaniem Urzędu Rejestracji jest rozstrzyganie i podejmowanie decyzji, czy według polskiego prawa, produkt powinien spełniać wymagania określone w ustawie. Trzeba jednak pamiętać o tym, że przepisy w tym zakresie zmieniają się. Polecana kancelaria prawa medycznego to sposób, aby uniknąć nałożenia wysokiej kary, która może wynosić nawet 5 milionów złotych.