Rola pomocy logopedycznych w nauce prawidłowej wymowy

Problemy z prawidłową wymową zdarzają się w każdym wieku. Dbanie o odpowiedni jej rozwój w przedszkolu i szkole pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym, to najczęściej spotykany przejaw obecności logopedii wśród nas. Jest to dziedzina nieoceniona także w niwelowaniu wad wymowy, zaburzeń głosu czy ponownej nauki w przypadku utracenia mowy, na przykład na skutek wypadku.

Materiały logopedyczne — kiedy po nie sięgnąć?

Przydatne w ćwiczeniach logopedycznych są różnorakie materiały, które zaprojektowano specjalnie z myślą o niwelowaniu problemów z mową. Sięgamy po nie najczęściej, kiedy mamy do czynienia z rozwojem wypowiedzi u dzieci. Dużo łatwiej zaciekawić przedszkolaka i zachęcić go do nauki, jeśli będzie ona dla niego atrakcyjną zabawą. Materiały logopedyczne dostępne na rynku przybierają różne formy. Można też wykonać je samodzielnie.

Najważniejszymi wskazaniami do terapii logopedycznej u dzieci są objawy takie jak jąkanie, mówienie przez nos, nie poprawne wymawianie spółgłosek, opóźnienie rozwoju mowy czy niepoprawne układanie języka podczas wypowiedzi. Specjalne ćwiczenia przeprowadzane pod okiem fachowca, przy pomocy odpowiednio dobranych materiałów, szybko dadzą efekty. Oczywiście pod warunkiem, że będą one wykonywane regularnie.

Najważniejsze typy pomocy logopedycznych

Aby dzieci chętnie uczestniczyły w ćwiczeniach mowy i oddechu niezbędne jest ich zainteresowanie. Dziecko nie będzie chciało powtarzać regularnie czynności, które są dla niego nieciekawe. Dlatego tak ważne jest, aby wprowadzać ćwiczenia w formie zabawy. Ich rozrywkowy aspekt jest nie do przecenienia przez specjalistów i rodziców, którzy odpowiednio poinstruowani, powinni regularnie pracować z dzieckiem w domu

Najczęściej spotyka się kilka typów pomocy logopedycznych. Jedne z nich to karty pracy skierowane dla najmłodszych, aktywizują ich i mają działanie edukacyjne. Bardzo lubiane przez najmłodszych są też gry logopedyczne, mają one tę zaletę, że możemy grać w nie wielokrotnie. Coraz większą popularność zyskują także historyjki obrazkowe, są one idealne dla dzieci, które mają problemy z budowaniem zdań i opowiadaniem historii. Spoglądając na kartoniki, układając je w dobrej kolejności i interpretując obrazki, dzieci kształtują swoją kreatywność i nabywają umiejętności narracyjnych.

nauka prawidłowej wymowy z pomocami logopedycznymi

Pomoce regulujące oddech 

Oddychanie jest bardzo istotne w procesie nauki i doskonalenia wymowy. W gabinetach logopedycznych i domach można wykorzystywać pomoce, wspierające prawidłowy oddech. Najczęściej wsparcia wymaga faza wydechowa, bywa, że dziecko oddycha nieodpowiednim tempem i to powoduje problemy z prawidłową wymową.

Aby przedszkolak panował nad oddechem, warto ćwiczyć przy pomocy specjalnych akcesoriów do dmuchania. Tak zwane „dmuchajki” pomagają opanować umiejętność równego oddechu. Na czym polega praca z nimi? Są to najczęściej drewniane lub plastikowe rurki, do których dołącza się styropianową piłeczkę. Za pomocą oddechu, dziecko unosi piłeczkę znajdującą się na końcu rurki, uczy to kontrolować wydech. 

Do ćwiczeń oddechowych można wykorzystać też zwykłe słomki, lekkie piłeczki lub piórka. Nasza pociecha może przy pomocy rurki przenieść mały, lekki przedmiot z punktu A do punktu B. Dostępne są też labirynty dla piłeczek. Dużą frajdę da dziecku nauka puszczania baniek mydlanych, ona też wspiera regulację oddechu i wpływa na jego świadomość.

Znaczenie materiałów logopedycznych w poprawie wymowy

Dobrze dobrane materiały logopedyczne mają olbrzymie znaczenie w rozwoju mowy przedszkolaków, dzieci w wieku szkolnym, oraz tych zmagających się z wadami wymowy. Żmudne powtarzanie głosek, słów czy zadań, potrafi znudzić każdego, a dzieci znudzone nie będą chętnie pracować. Zaczną się wymówki i szukanie innych zajęć. Nikt nie chce przechodzić przez to za każdym razem, gdy siada do ćwiczeń. 

Aktywizacja dzieci do nauki przez zabawę jest obecna w wielu dziedzinach, nie tylko w logopedii. Daje ona wymierne i szybsze efekty niż tradycyjna nauka. Zaciekawione dziecko chętnie siada do zabawy lub samo dopytuje się, kiedy będzie czas na ćwiczenia. Łatwiej jest je też namówić do samodzielnej pracy. Wybór materiałów wspierających rozwój mowy jest coraz większy, dzięki temu, każdy może wybierać te, które odpowiadają potrzebom jego dziecka oraz w jakiś sposób są związane z jego zainteresowaniami i pasjami.